Do końca 2026 r. powstanie 50 km ścieżek rowerowo-pieszych
„Celem tego projektu jest wspieranie zero emisyjnej mobilności na atrakcyjnym obszarze wokół jezior: Żywieckiego i Międzybrodzkiego. (…) Chcemy stworzyć – biorąc pod uwagę czas dojazdu - alternatywę dla indywidualnego ruchu zmotoryzowanego i (…) transportu publicznego. (…) Pośrednim efektem będzie poprawa warunków do rozwoju gospodarczego i turystycznego” – mówił burmistrz Szlagor.
Powstać ma w sumie około 50 km tras rowerowo-pieszych w gminach Żywiec, Łodygowice i Czernichów.
Szlagor powiedział, że koszt inwestycji szacowany jest na około 180 mln zł. Dofinansowanie z funduszy UE wyniesie 35 mln euro. Projekt, w imieniu Żywca, Czernichowa i Łodygowic, zrealizuje Związek Międzygminny do spraw Ekologii.
Magdalena Skowron z biura do spraw pozyskiwania środków krajowych i zagranicznych żywieckiego magistratu powiedziała PAP, że wkrótce ogłoszone zostaną pierwsze przetargi w formule „zaprojektuj i wybuduj”. „Prace powinny się rozpocząć w pierwszym kwartale przyszłego roku. (…) Projekt ma zostać zrealizowany do końca 2026 roku” – powiedziała.
Wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski przypomniał na spotkaniu, że zbiorniki kaskady Soły, oprócz funkcji turystycznej, pełnią także rolę przeciwpowodziową, energetyczną oraz rezerwuarów wodny pitnej. „Chcemy skupić całą energię na retencji i uporządkowaniu tego, co dzieje się na polskich rzekach u źródeł Wisły i Odry, między innymi na rzece Sole. (…) Jeśli będziemy dobrze zabezpieczeni tutaj, to problemów nie będą mieli ani mieszkańcy Krakowa, ani Warszawy, ani Gdańska” – dodał.
Koperski mówił o niezbędnych nakładach na inwestycje w zbiorniki na południu województwa śląskiego. Przypomniał, że jeszcze w lutym odwiedził Wisłę na Śląsku Cieszyńskim. Tamtejszy zbiornik w ostatnich 50 latach nie był poddany kompleksowemu remontowi, przez co jego pojemność zmalała o 1 mln m sześc. To około 20 procent pierwotnego stanu. Obecnie wymaga on modernizacji niezbędnej dla utrzymania funkcji rezerwuaru wody pitnej. Polityk dodał, że potrzeba na to około 25 mln zł. O podobnej kwocie na najpilniejsze zadania mówił także w kontekście Jeziora Żywieckiego. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ drag/